Te complimenteren zijn de wethouder, zijn team en externe bureaus over de aanpak Tapijn, de brede voorbereiding en het overleg.
- Wij herkennen de verwerking van reacties. Op een behoorlijk aantal punten zijn de plannen bijgesteld en aangepast.
- Wij verwachten dezelfde open werkwijze en overleg bij verdere uitwerking.
Echter er zijn zorgpunten die extra aandacht vergen.
- “Omgeving Risico’s” verkeer en parkeren.
- Kwaliteit uitwerking nieuwbouw.
- Verbinding Jekerdal.
Zorg en wenspunten.
Verkeer en parkeren.
Lerend van situaties elders blijft de extra belasting op omliggende buurten een behoorlijk zorgpunt; zeker gezien de krappe parkeernormering op eigen terrein.
- Wenselijk is een evaluatie-,toetstermijn concreet vast te leggen.
- Op basis daarvan eea aan/bij te passen.
Bij de “beantwoording zienswijzen” wordt (ZW 2) aangegeven dat de helft van de verkeersontsluiting via de parallelweg Bischopsingel zal verlopen.
- Het aantal parkeerplaatsen is dan ook gelijk te verdelen over de Oost- en Westlocatie (uitwerkingsplan nu resp. 66 en 55 ppl).
Uitwerking nieuwbouw.
Het nieuwe “entree gebouw” is voor de beeldvorming Tapijn zeer bepalend.
- Onduidelijk is hoe de nieuwe “schotel vormige” aanduiding is te lezen.
Voldoende aandacht en zorgvuldigheid is te geven aan de uitwerking van dit gevoelige object.
- Zorgvuldige architectonische en stedenbouwkundige afweging is onontbeerlijk.
Verbinding Jekerdal.
Om financiële reden wordt de centrale as van het “parkplan Tapijn” (nog) niet doorgetrokken naar het Jekerdal.
- Voorstel is de “vrijkomende” middelen van de vervallen fietsbrug Jeker en doorgang en brug Walmuur daarvoor te oormerken.
- Daarmee is ondersteuning van provincie en universiteit te verwerven om toch zo snel mogelijk de “Jeker as” onder de Bischopsingel door te trekken.