Dagblad De Limburger, 13 mei 2021, door Annelies Hendrikx.
Een stadsronde over de milieuzone in Maastricht leidde dinsdagavond tot totale verwarring onder raadsleden. “ Over welke milieuzone hebben we het nu precies?”
Maastricht Talloze insprekers, onder wie diverse vertegenwoordigers van buurtnetwerken in de stad, bepleitten bij leden van “Fysiek Domein” hartstochtelijk een dergelijke zone, waarin oude dieselauto’s uit in elk geval de binnenstad worden geweerd. Verbetering van de luchtkwaliteit is namelijk hard nodig in deze stad, want de volksgezondheid lijdt daar nu onder, was de teneur.
Worst Centrum Management Maastricht en Ondernemer Vereniging Wyck stelden evenwel dat inwoners met die hele milieuzone een worst wordt voorgehouden. “ Alsof de milieuzone alle problemen gaat oplossen”, aldus Paul Ten Haaf van CMM. “ Die heeft alleen betrekking op dieselauto’s van vijftien jaar en ouder. Dat is drie procent van het totale wagenpark in Nederland. Er komt nagenoeg snel verbetering van de luchtkwaliteit in Maastricht.” Hij vroeg de raadsleden of het hiervoor gereserveerde geld (circa 10 miljoen) niet beter besteed kan worden aan milieumaatregelen die wel zoden aan de dijk zetten, zoals meer P&R’s buiten de stad.
Een nieuw voorstel ligt er niet. De gemeenteraad zette de milieuzone drie jaar geleden “ on hold “ omdat het niet mogelijk was zou zijn om Belgen en Duitsers te bekeuren. Met België zijn inmiddels afspraken gemaakt over het uitwisselen van kentekengegevens, aldus onder meer Milieudefensie en Buurtbalans. Reden voor hen om nu een stadsronde te initiëren om de raad er van te overtuigen het “oude” voorstel van het slot te halen.
“ Herzie het besluit van 14 mei 2019 en stop alsmaar voortschrijdende gezondheidsschade”, aldus Math Korpershoek van Milieudefensie. De stadscommissie raakte vooralsnog niet overtuigd. Voorstanders van de milieuzone melden goede resultaten in veertien Nederlandse steden, die wel een milieuzone hebben, tegenstanders zeggen dat het effect op luchtkwaliteit zeer beperkt is.
“ Welk effect heeft het dan als je die drie procent als je die drie procent oude dieselauto’s niet meer hebt? “informeerde Ariane Schut van de SP. “
Werkbezoek Volgens Korpershoek is het aan de raad om een zone aan te wijzen. “ En effect heeft het zeker, waarom doen andere steden dat anders? Zijn ze achterlijk”.
Ook na afloop van de stadsronde kon Milieudefensie niet aangeven welk effect een Milieuzone heeft op de luchtkwaliteit. Laten we nou gewoon eens beginnen”, aldus Korpershoek.
Vanwege de tegenstrijdigheden die ze te horen kregen besloten de raadsleden unaniem op werkbezoek te gaan in steden die al een milieuzone hebben, om daar dan maar zelf de antwoorden te gaan ophalen.