De Limburger – Joos Philippens d.d. 12 april 202
Nieuws van bijna vijf jaar geleden: het stadscentrum van Maastricht moet een milieuzone worden. Daarna gaat het grondig mis, al drie jaar is er niks meer gebeurd. De voorstanders starten nu een slotoffensief.
December 2017, de Maastrichtse gemeenteraad baart landelijk enig opzien door te besluiten tot een milieuzone. Maastricht gaat vervuilende benzine- en dieselauto’s uit de binnenstad weren. Blijkbaar loopt de stad te ver voor de fanfare uit, want al snel laat ‘Den Haag’ weten dat de zone alleen voor dieselauto’s mag gelden. Controle via voorruitstickers (zoals in Duitsland) mag ook niet, dat moeten camera’s worden.
Het leidt in de Maasstad tot politieke aarzeling. Of, zoals Math Korpershoek van Milieudefensie het maandag tijdens een actie-avond verwoordde: „Er kwam een nieuwe gemeenteraad en tegenstanders bedachten een truc: pas als ook Duitsers en Belgen bekeurd kunnen worden, mag de zone van start gaan.”
Lees ook: Vrachtverkeer met uitlaatgassen niet meer de Maastrichtse binnenstad in, vanaf 2030
De Belgen zijn inmiddels overstag, maar Duitsland weigert nog steeds kentekengegevens te verschaffen, om privacyredenen. Gevolg: al sinds 14 mei 2019 liggen gereserveerde miljoenen in een gemeentelijk Excelbestand te wachten. Voorloper Maastricht is inmiddels al lang gepasseerd. Veertien steden hebben een milieuzone, waaronder Nijmegen dat tegen de Duitse grens aan ligt.
Heeft de milieuzone nog wel zin, want binnenkort rijden we toch allemaal elektrisch? „Ja, die heeft wel degelijk zin”, betoogt Korpershoek. „De verwachting is nu dat in 2030 pas een kwart van de auto’s emissieloos rijdt.”
Drie jaar lang was het stil rond de milieuzone, mede door corona, maar nu openen Milieudefensie en Buurtbalans het offensief. Moet je de milieuzone vanwege die 1,5 procent Duitse bezoekers nog langer uitstellen?
Voor deskundigen is er overtuigend bewijs dat de luchtkwaliteit in Maastricht zeer slecht is. Toxicoloog Paul Borm uit Meerssen vergelijkt de stad qua fijnstof met Rotterdam en Bilbao. Niet alleen ligt Maastricht in een dal, midden in een groot industrieel West-Europees gebied; de Walen stoten van alles uit en twee vliegvelden droppen fijnstof. „Je zou voortdurend een FP3-masker moeten dragen om dat ultrafijnstof niet in te ademen. Het geeft chronisch zieken het laatste zetje. 10.000 doden per jaar.”
Maandag zaten de raadsleden bij het Koningsdagconcert, zeven partijen stuurden toch vertegenwoordigers. Namens de VVD, gekend tegenstander van de milieuzone, oordeelde burgerraadslid Sjoerd Maillé. „Ik vraag me af wat het bredere draagvlak is in de stad. Van de andere kant: de Groene Loper, die voor veel minder uitlaatgassen heeft gezorgd, heeft een wereld van verschil gemaakt.”
Lees ook: De Maastrichtse milieuzone: veelgestelde vragen (en de antwoorden)