De Limburger, 11 februari door Annelies Hendrik
Handhaving op overlast van verkeerd gestalde (of afgedankte) fietsen is de laatste tijd geïntensiveerd en dat levert resultaten op, zegt de gemeente. Het gaat de goede kant op, maar de gemeenteraad blijft maar aandringen op de aanpak van ‘fietsoverlast’.
Naar schatting 300 tot 500 fietsen hoefden het laatste kwartaal in Maastricht niet te worden geruimd, omdat ze correct stonden geparkeerd. „Dat is een inschatting op basis van verschillende tellingen”, aldus burgemeester Annemarie Penn-te Strake. „Zo is het aantal fietsers dat is aangesproken om hun fiets te stallen op de daarvoor bestemde plekken – en dit ook deed – geteld.” Daarnaast is een beeld gevormd van de fietsen die – vóórdat het handhaven op fietsoverlast werd geïntensiveerd – structureel verkeerd gestald stonden op ‘hotspots’: „We zien duidelijk resultaat op locaties waar geïnvesteerd is in extra stallingen, bewustwording, gesprekken en handhaving. Hier staat nu een groot deel van de fietsen goed geparkeerd.”
Lees ook: Maastricht pakt de overlast van het wildparkeren van fietsen aan
Overal in de stad – en niet alleen in het centrum – worden weesfietsen en wrakken nu weggehaald, bezweert de burgemeester. Ook worden mensen erop aangesproken als ze hun fiets zodanig neerzetten dat bijvoorbeeld kinderwagens of rolstoelers er niet meer langs kunnen. Penn: „Dat doen mensen dus niet expres, ze staan er vaak gewoon niet bij stil. Dus is er bij hen alle begrip als ze daarop worden aangesproken.” Fietsen worden uiteindelijk weggehaald als ze verkeerd staan of als ze twee weken op dezelfde plek zijn blijven staan. Die gaan naar een depot, waar de eigenaren ze voor 25 euro kunnen ophalen. In zestig procent van de gevallen gebeurt dat ook.
Gedragsverandering
De gedragscampagne #Posifiets begint ook vruchten af te werpen, aldus wethouder Gert-Jan Krabbendam. „Ik zie graag zo veel mogelijk mensen op de fiets, maar ze moeten geen overlast voor anderen veroorzaken. Ook hier gaat het om gedragsverandering en rekening houden met elkaar.” In Wyck zijn op dertig locaties fietsenstallingen bijgebouwd; in West is gestart met de bouw van veertig stallingen met elk tien plekken. Krabbendam schat dat de stad op dit moment zo’n 6000 stallingsplekken voor fietsen telt, en binnenkort komen daar nog eens 2200 plekken bij. Gezocht wordt nog naar een grote inpandige stalling voor zowel fietsen als scooters in de omgeving Markt/Vrijthof.
Lees ook: Maastricht verkent mogelijkheden voor een fietsenkelder in Centrum-West
Op zes plekken in de binnenstad wordt op grote LED-schermen duidelijk gemaakt wat de regels zijn voor de fietser. Ondernemers in het centrum krijgen posters en stuurhangers om parkeeroverlast tegen te gaan. „Het op de juiste manier stallen van fietsen is geen vrijblijvende zaak.” Ook de Universiteit Maastricht promoot op allerlei plekken het gewenste fietsgebruik.
Hotspots
Tijdens de domeinvergadering algemene zaken dinsdagavond bleek ook weer hoe belangrijk de gemeenteraad het vindt dat ‘fietsoverlast’ wordt aangepakt. Nagenoeg alle partijen vroegen er wederom aandacht voor. Maar die ís er dus, verzekerde de burgemeester. „Laat mensen het vooral melden als ze overlast ervaren. De hotspots kennen we natuurlijk. Je ziet bijvoorbeeld dat de Helmstraat is opgelost, maar dat het probleem zich verplaatst naar het Keizer Karelplein. Dat waterbedeffect is bijna niet te voorkomen.”