Minder bussen over Vrijthof, ringlijnen om centrum Maastricht heen: bewoners binnenstad niet blij

De Limburger 23 november 2021door Joos Philippens

Arriva gaat minder via het Vrijthof in Maastricht rijden, omdat er te weinig reizigers zijn voor de vier buslijnen. Dat worden er nu twee. In ruil daarvoor komen er twee nieuwe ringlijnen om het centrum heen. 

In zijn nieuwe dienstregeling per 12 december maakt Arriva melding van een ‘herziening centrumroutes.’ Voortaan rijden de lijnen 3 en 9 niet meer over het Vrijthof; de lijnen 4 en 7 blijven dat wel doen. Reizigers krijgen daar wel iets voor terug, want Arriva gaat rondjes rijden rond het stadscentrum, via twee ringlijnen over de Prins Bisschop- Hertog- en Statensingel. „Die bieden ook voor toeristen en bezoekers van scholengemeenschappen en universiteit (Tapijngebied) een snelle verbinding van en naar het station,” zo geeft Arriva aan.

De halvering van het rijden via de route Vrijthof – Bouillonstraat – Tongersestraat komt door lage reizigersaantallen. „Een aantal stadslijnen trok voor corona maximaal 10 tot 15 reizigers per dag. Bijvoorbeeld bij lijn 9, en onder andere voor de binnenstadhaltes Sint Pieterstraat en Hondsstraat.” Wat volgens Arriva meespeelt, is de wens van de gemeente om in de stad meer ‘ruimte’ te maken voor fietsers en voetgangers én beschikbaarheid van het Vrijthof.

De binnenstadsbewoners, verenigd in de buurtnetwerken Binnenstad, Kommelkwartier en Jekerkwartier zich verzetten zich tegen de nieuwe dienstregeling. „Bewoners en gebruikers in het zuidelijk deel van het centrum worden in de steek gelaten. Volstrekt strijdig met de doelstellingen van een inclusief OV,” schrijven ze in een open brief. Arriva geeft aan dat iedereen binnen maximaal 450 meter een halte moet kunnen vinden.

Het afgelopen jaar reden helemaal geen bussen langs de zuidkant van het Vrijthof. Arriva reed om zodat de horecazaken hun terrassen tijdelijk konden uitbreiden. Dat was een Covid-19-compensatiemaatregel. De horeca zou die uitbreiding graag definitief maken, bevestigt Henri Hochstenbag van In den Ouden Vogelstruys. „We hebben onze wensen maanden geleden al per brief aan de gemeente gestuurd. We begrijpen dat er een onderzoek loopt. Het is complex, want er moet ook rekening gehouden worden met fietsers en omwonenden.”

(Brom)fietsers reden tijdelijk dwars over het Vrijthof. Bij een definitieve terrasverruiming stuiten ze op activiteiten als de Rieu-concerten en Magisch Maastricht. Piet Nelissen van de Vereniging Binnenstads Bewoners is sowieso niet enthousiast. „Ik heb het zelf geteld: er rijden dagelijks 2500 tot 4000 scooters en brommers over het plein, terwijl handhaving nauwelijks tijd heeft.”

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.