Allereerst wil ik u en uw collega-buurtnetwerken in de binnenstad bedanken voor uw constructieve brief met mogelijke oplossingen. De huidige situatie vraagt ons om maatregelen te nemen die niet alledaags zijn en die hebben een impact op iedereen in de stad.
Vanaf 1 juni zijn de terrassen opengesteld en heeft de gemeente besloten dat er tijdelijk meer ruimte wordt gecreëerd op de pleinen in de stad voor terrassen. Doordat er nu ook terrassen zijn aan de oostzijde van het Vrijthof (het daadwerkelijke plein) ontstonden er twee verkeersveiligheidsproblemen:
- De doorgang langs de gevelterrassen aan de oostzijde van het Vrijthof bleek te smal om anderhalve meter afstand te houden en kon niet gebruikt worden; voetgangers moesten daarom óf de rijbaan oversteken óf op de rijbaan lopen;
- Door de extra terrasruimte nam het aantal oversteekbewegingen naar het plein toe (van bezoekers en van horecaondernemers).
Vanwege deze twee verkeersveiligheidsproblemen heeft de gemeente als wegbeheerder, in overleg met de provincie Limburg en Arriva, de weg afgesloten en worden fietser en het openbaar vervoer omgeleid. Hierdoor zijn de volgende haltes vervallen:
- Markt – richting het Vrijthof (alternatief op ± 400 m loopafstand: halte Mosae Forum of Boschstraat/Maagdendries)
- Vrijthof (alternatief op ± 650 m loopafstand: halte Mosae Forum of Boschstraat/Maagdendries)
- Bouillonstraat (alternatief op ± 650 m loopafstand: halte Cannerplein)
- Tongersestraat (alternatief op ± 400 m loopafstand: halte Cannerplein)
- Hondstraat (alternatief op ± 600 m loopafstand: halte Sint Pieterskade)
- Sint Pieterstraat (alternatief op ± 350 m loopafstand: halte Sint Pieterskade)
Arriva maakt in ieder geval tot en met 1 september gebruik van de reguliere omleidingsroutes via de Maagdendries, de Statensingel en de Hertogsingel. Het is voor Arriva niet mogelijk om op korte termijn aanpassingen te doen aan deze omleidingsroutes. De alternatieven die u aangeeft hebben enkele operationele of infrastructurele beperkingen waardoor het niet mogelijk is om deze op korte termijn in gebruik te nemen:
- De bocht vanaf de Bredestraat naar de Sint Jacobstraat is te smal;
- Het is niet mogelijk om vanaf de Maasboulevard naar de Wilhelminabrug te rijden zonder gebruik te maken van de Kesselskade;
- Arriva heeft geen andere bussen die inzetbaar zijn op deze routes.
Wel zullen we deze alternatieven als input gebruiken wanneer we met Arriva en de provincie Limburg spreken over de bereikbaarheid van de binnenstad op de langere termijn.
Wij begrijpen dat het schrappen van haltes een impact heeft op de inwoners van de stad. Op dit moment geldt echter ook nog steeds de landelijke richtlijn om het openbaar vervoer alleen te gebruiken als het echt niet anders kan, waar mogelijk thuis te blijven en anders gebruik te maken van alternatieven zoals bijvoorbeeld te voet of de fiets. Maastricht Bereikbaar communiceert in het kader van de corona-maatregelen richting de bewoners, ondernemers en bezoekers van Maastricht. Arriva informeert de reizigers via de reguliere kanalen. Uw signaal met betrekking tot het opnemen van de tijdelijke dienstregeling in de verschillende reisplanners is doorgegeven aan Arriva en zal verwerkt worden.
Ik ga ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Gert-Jan Krabbendam, Wethouder Klimaat & Energie, Ruimtelijke ontwikkeling en Mobiliteit.